Om dukketeater med børn

OM DUKKETATER MED BØRN

Fra en pædagogisk synsvinkel er dukketeater en uudtømmelig lille skattekiste.

Der kan være tale om en metode til at give børnene indlevelsesevne i bestemte levevilkår f.eks. i historie, at arbejde med at få et legende og flydende sprog f.eks. i engelsk, at improvisere en lille forestilling frem....m.m.

 

 

Uanset hvad intentionen er med at bruge dukketeater, arbejder vi med deltagernes indlevelse og indsigt i de forskellige roller og situationer, vi spiller.

Dukken gør, at barnet nemmere glemmer sig selv og indlever sig i dukkens figur, rolle og spil.

 

 

Dukketeaterarbejdet kan munde ud i en produktion eller bruges som didaktisk/pædagogisk redskab.

Fokus kan lægges forskellige steder. Jeg vil kortfattet nævne nogle eksempler.

 

 

 

 

Æstetisk læreproces

Her er hovedformålet, at barnet udtrykker sig i en æstetisk, symbolsk form. Det at skabe og spille dukketeateret er her formålet i sig selv.

Der kan arbejdes med improvisationsteknik og nuancering af udtrykket igennem animationsteknik. Det er et valg, om processen munder ud i en egentlig teaterproduktion, som vises for et publikum.

Det er oplagt at indrage andre æstetiske fag som litteratur, musik og billedkunst i dukketeateret.

 

 

Tværfaglighed

Drama og dukketeater kan danne udgangspunkt for tværfaglige aktiviteter og bruges bl.a.som redskab til:

-at lege med fremmedsprog og gøre dette mere flydende

-at skabe indsigt og fremme indlevelse i andre mennesker, situationer, tidsaldre og miljøer.

 

Dansk

Faget dansk får sit eget afsnit, da det er særlig oplagt at bruge dukketeater og drama i danskundervisningen.

De fælles mål i dansk siger, at eleverne skal arbejde med at opleve, forstå og udtrykke sig personligt og alsidigt. Jeg nævner her nogle eksempler, hvor det er oplagt at bruge dukketeater i danskfaget:

- dramatisering af litteratur og tekster

- børnegruppen skaber selv fortællinger indenfor udstukne rammer/genrer

- fortolkningsarbejde

 

Problemløsning / forumteater

Her bruges dukketeater som en interaktiv metode.

Der spilles små situationsspil med en problemstilling, som er relevant for børnegruppen.

Publikum (de børn som ikke spiller) kan undervejs ændre på stykket og på den måde i fælleskab aktivt byde ind med løsningsforslag.

Metoden kan være et fint supplement til den traditionelle debat- og diskussionskultur som f.eks. diskussioner i klassens time.

 

Personlige og sociale kompetencer

Dukketeater kan være en tryg og overskuelig ramme for børn til at eksperimentere, opleve og indleve sig i forskellige roller og relationer.

Den erfaring og refleksion, som disse oplevelser kan føre med sig,

kan være med til at give børnene større indsigt i sig selv og forståelse for andre mennesker.