Egne dukker

EGNE DUKKER

Her kan du se mine egne dukker og læse om mine overvejelser om at lave dukker

MAROTTER

 

Her er nogle ting, jeg vil foreslå, at du overvejer, inden du går i gang med at lave dine teaterdukker.

En teaterdukkes hoved er statisk og kan derfor ikke i sig selv skifte udtryk. Skal en teaterdukke skifte udtryk/følelse, kan det udelukkende ske gennem den måde, dukken animeres: handling, sprog, "kropssprog", stemme m.m.

Dette er selvfølgelig nemmest, hvis dukkens udtryk er forholdsvis neutralt. Det kan f.eks. være meget vanskeligt at få prinsessen til at spille glad, hvis hendes mundvige vender nedad og der er malet store tårer ned af hendes kinder.

 

Åbent udtryk

Se på disse dukker med basthår. Hvem er de? Hvor bor de? Hvor gamle er de?

Tja.... det kommer nok an på, hvem der ser dem?

Menneskefremstilling er klar, men figuren er åben.

Den åbne figurs kvaliteter er bl.a.:

- den kan bruges i mange roller, især hvis dukken samtidig er neutral i sit udtryk

- den kalder på barnets egen fantasi til at fortolke og animere dukken

- den efterlader rum for tilskueren til selv at fortolke den.

Lukket udtryk

I kurven nederst i billedet ser du en buket af traditionelle eventyrfigurer.

De er alle eksempler på lukkede figurer med et forholdsvis neutralt udtryk.

Her er du ikke i tvivl om, hvem der er hvem. Den smukke prinsesse, den gamle heks, den tykke konge....

Den lukkede figurs kvaliteter er bl.a.:

- figuren er let genkendelig. Når figuren træder ind på scenen, ved vi alle øjeblikkeligt, hvem der er tale om

- figuren er nem at animere. Der er så mange klichéer forbundet med f.eks. en prinsesse. Hun bevæger sig, taler og opfører sig prinsesseagtigt og det ved vi alle, hvordan er

- disse klichéer kan man arbejde med eller imod. Det bliver således komisk, når prinsessen hedder Kurt, taler med dyb stemme...

 

FORVANDLINGSDUKKER

Forvandlingsdukker

Her ser du seks billeder af den samme dukke "kostumeret " til forskellige roller.

Jeg har her valgt disse seks roller, men kunne lige så godt have valgt seks andre.

Det er afgørende, at forvandlingsdukken i sin grundform modelleres neutral for at give optimale forudsætninger for forandring.

Forvandlingsdukkens kvalitet er bl.a.:

- figuren kan være åben, når den er fri af kostume

- figuren kan være lukket, når den kostumeres og kun fantasien sætter grænser for, hvad den kan blive til.

HELFIGURER

HANDSKEDUKKER

POSEDUKKER